-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12486 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:2

1- با توجه به اينكه مراجع معتقدند كه تراشيدن محاسن حرام است آيا تراشيدن موهاي روي گونه ها(به عبارتي خط گرفتن محاسن درحدي كه عرف جامعهقبول كند كه محاسن گذاشته ايم)آيا فعل حرام انجام داده ايم(مقلد آيت ا...فاضل لنكرانيحفظه ا...

2- در14 آيه اول سوره واقعه از اصحاب يمين واصحاب شمال صحبت شده وگفته شده كه گروهي نيكوكارند وگروهي بدكار وبعد درادامه گفته شده گروهي نيز ازمقربانند وسپس گفته شده عده زيادي از اينان از امتهاي نخستينند وگروه اندكي از امتهاي آخرين، دراينجا منظور از امتهاي نخستين وآخرين چيست؟



1)طبق نظر آيت ا...فاضل لنكرانيحفظه ا... تراشيدن گونه ها به عبارتي همان خط گرفتن آن، اشكالي ندارد.1

2)درمورد سؤال دوم شما بايد گفت كه بنا برقول معروفي، منظور از امتهاي نخستين امتهاي قبل از پيغمبر اكرمصلي ا...عليه وآله وسلم هستند يعني امتهاي پيغمبران قبل ازپيغمبرص، ومنظور از امت آخرين، همان امت محمدصلي ا...عليه وآله وسلممي باشد كه نخسين آنها ازمردان حضرت عليع واز زنان، خديجهسلام ا...عليها بوده است.2 پس منظور از كلمه (اولين) امتهاي گذشته انبياء سلف مي باشند ومنظور از كلمه (آخرين) امت اسلام است واين همان چيزي است كه دركلام خداي متعال مورد نظر است به اين معنا كه هر جا كلمه اولين وآخرين آورده منظورش همان است كه آورديم مثل آيه اي ديگر كه درهمين سوره آمده استقل إن الاولين والاخرين لمجموعون الي ميقات يوم معلوم آيه 50و51

پس با اين بيان معلوم مي شود اينكه بعضي از مفسرين گفته اند منظور از اولين، مسلمانان صدراسلام ومنظور ازآخرين، مسلمانان آخرين امت است، تفسير صحيحي نمي باشد3

عين بيانات علامه طباطبائي رحمه ا...عليه درتفسيرالميزان، 19،ص244ترجمه

مراد به كلمه (اولين) امتهاي گذشته انبياء سلف است ومراد به كلمه (آخرين) امت اسلام است ، چون معهود از كلام خدا همين است، كه هرجا سخن ازاولين وآخرين كرده منظورش از اولين، ا مت هاي گذشته وازآخرين، امت اسلام است، مانند آيه اي كه درهمين سوره مي آيد ومي فرمايد : ءإنا لمبعوثون اوآباءنا الاولون؟قل إن الاولين والآخرين اجمعيت لمجموعون الي ميقات يوم معلوم (بنابراين معناي آيه مورد بحث اين شد كه مقربين ار امتهاي گذشته جمعيت بسياري بودند، واز اين امت، جمعيت كمتري)

(1) تفسير نمونه،ج23،ص207(طبق اين دوآيه گروه زيادي از امتهاي پيشينند وتنها كمي ازآنها از امتمحمدصل ا... عليه وآلهمي باشند.) جامع المسائل،ج2، آيت ا...فاضل لنكرانيحفظه ا... س941،ص294

(2) تفسيرنمونه، ج 23، ص207

تفسير اليمزان(ترجمه)،}19،ص244

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.